iDIN: hét online identificatieprogramma voor inloggen bij bedrijven en organisaties. IDIN staat voor iD (identificeren) en IN (inloggen). Inloggen met iDIN is een veilige en betrouwbare manier om identificatiegegevens te delen. iDIN is een dienst van de banken waarmee je online  veilig én snel persoonsgegevens deelt met jouw bedrijf. Jouw klanten en relaties loggen  daarvoor via de iDIN-applicaties in bij de sterk beveiligde omgeving van hun eigen bank. Zo kunnen ze opdracht geven hun persoonsgegevens met jou te delen. Het is 100% veilig, rechtmatig en vertrouwd.

Minder risico’s lopen

De wereld waarin wij leven wordt sterk beïnvloed door het internet. Een internet dat ons talloze mogelijkheden biedt. Maar ook een internet dat misschien nog wel meer en grotere risico’s met zich meebrengt. Een van de risico’s is dat klanten, patiënten en andere relaties zich uitgeven voor iemand anders. Daarmee weet je niet zeker wie je voor je hebt. Een ander risico is het steeds maar weer gebruiken van gebruikersnamen en wachtwoorden bij het inloggen op online platforms. Als deze gegevens in verkeerde handen vallen zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Persoonsgegevens kunnen daarmee op straat komen te liggen, wat grote risico’s met zich mee kan brengen. Werken met iDIN vermindert deze risico’s aanzienlijk. Hoe iDIN precies werkt en waarom het gebruik hiervan nu en in de toekomst heel belangrijk is leggen we hieronder uit.

Online identiteitscheck

Nu we steeds meer overgaan op een meer digitale dienstverlening ontstaat er een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van onze online contacten en klanten. Met wie doe je nu eigenlijk zaken op de ‘digitale snelweg’? De oplossing daarvoor is iDIN. Via iDIN kun je veilig én snel checken met wie je zaken doet en hen online hun persoonsgegevens laten delen met jouw bedrijf. Denk aan bijvoorbeeld NAW-gegevens, geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer. iDIN beschermt optimaal tegen online fraude, biedt meer zekerheid over identiteit en schept ook kansen voor nieuwe online diensten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het ondertekenen van contracten met identiteitsverificatie, digitale persoonsverificatie bij consulten in de (para)medische branche, aanvragen van verzekeringen, online tickets en meer.

De voordelen van iDIN op een rij

  1. Inloggen gebeurt binnen de veilige iDIN-omgeving. Een aparte gebruikersnaam en  wachtwoord per elk afzonderlijk bedrijf of organisatie waar men inlogt is niet nodig.
  2. iDIN werkt veilig, stabiel en snel, waardoor cybercriminelen geen kans meer hebben in te breken tijdens identificatieprocessen.
  3. Iedereen kan zich eenvoudig identificeren via iDIN. Zo hoef je niet langer fraudegevoelige documenten zoals een kopieën van identiteitsbewijzen online of per post te laten verzenden. En je hoeft als organisatie ook niet meer zelf al deze persoonsgegevens op te slaan en op veilige wijze te beheren.
  4. Doordat een online klant zich kan identificeren/legitimeren, weet je zeker met wie je zaken doet.
  5. Hypotheken, verzekeringspolissen, abonnementen of leasecontracten bijvoorbeeld kunnen veilig digitaal ondertekend worden. Ondertekening met iDIN is rechtsgeldig.
  6. Doordat je weet met wie je zaken doet en hun digitale handtekening rechtsgeldig is, kun je bij wanbetalers beter je geld terughalen.
  7. Check eenvoudig of je klant 18+ is, in geval van alcohol- of rookwarenverkoop. Of bijvoorbeeld bij bioscopen, verhuurbedrijven, events en stadionkaarten.

iDIN ook bij jou integreren?

Het hoeft vast geen uitleg dat DennFour het gebruik van iDIN omarmt. Wij hebben ervaring met het implementeren van iDIN-applicaties bij verschillende soorten applicaties. iDIN is geen nieuwkomer en is door de Betaalvereniging Nederland al in 2016, in samenwerking met de Nederlandse banken, ontwikkeld. Momenteel is iDIN eigendom van dezelfde eigenaar als die van het welbekende iDEAL.

We kunnen je veel over het installeren van de iDIN-softwarekoppeling vertellen en bekijken graag samen met jou wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Integreren we onze maatwerk software binnen jouw onlineplatform dan bied ook jij je klanten, personeelsleden of andere gebruikers een veilig en optimaal identificatieproces. Zo onderscheid jij je van andere online aanbieders en het biedt jou bovenal 100% zekerheid.

Neem contact met ons op als je meer wilt weten over het invoeren  van iDIN in jouw bedrijf. We vertellen je er graag meer over.